Doe mee met 30-30 en ...

beweeg vanzelf beweeg vanzelf

Ooit al gemerkt dat het fijner is om te bewegen in de natuur? Bossen en parken doen je als het ware vanzelf bewegen. Trek het bos in, snuif de heerlijke geuren op en laat je ogen volop genieten. Regent het? Dan beschermen bomen je tegen het nat. Schijnt de zon? Dan brengen ze aangename verkoeling. Trek ook eens samen met je kinderen de bossen in. Kinderen die vaak in het bos spelen, ontwikkelen een betere motoriek.

voel je beter in je vel voel je beter in je vel

Kijken en genieten van een groene omgeving doet ons al deugd. Bovendien wisselt het decor vaak onder invloed van de seizoenen. Saai is het dus nooit. Een wandeling in het bos verbetert ook je zelfvertrouwen en je humeur. Je merkte ongetwijfeld al dat je vrolijker wordt na een stevige natuurwandeling. Een absolute aanrader dus wanneer je kampt met depressie- of stresssymptomen. Bovendien word je productiever, vitaler en socialer. Je stoot op de runner’s high of valt al eens een kilootje af. Waar wacht je nog op?

kies voor je luchtwegen kies voor je luchtwegen

Bosbezoekjes versterken je immuunsysteem en zorgen voor minder last van astma en andere aandoeningen aan de luchtwegen. Bossen en bomen zijn een efficiënte manier om fijn stof uit de lucht te filteren. Ze zuiveren de lucht. Daarnaast produceren ze ook verse zuurstof.

Geef je longen de lucht die ze verdienen en haal tijdens het bewegen eens diep adem. Dan is zuivere lucht extra belangrijk! Zoek deze plekken zeker op als je in een stad of drukke verkeersomgeving woont. Op deze plaatsen meet men vaak hoge concentraties aan fijn stof.

ontspan je ontspan je

Had je een drukke of stresserende dag op het werk? Korte wandelingen in het bos herstellen het concentratieniveau en nemen stress weg. Zelfs zeer korte sessies in het bos verminderen piekergedrag en zorgen ervoor dat je minder blijft stilstaan bij de negatieve aspecten van je leven. Maak dus even tijd vrij en zet al je gedachten op een rij tijdens een bezoekje aan een park of bos. Je zal nadien ook beter slapen en minder last van spanningshoofdpijn hebben. Een deugddoende nachtrust, daar droomt toch iedereen van?

Bewegingscalculator

Hoeveel keer per week beweeg je minstens 30 minuten?

0-1 2-3 4-5 6-7

Hoe vaak daarvan beweeg je in het groen?

Meestal

Je uitslag

Oei, zijn je sportschoenen kapot? Probeer een tandje bij te steken en trek dit weekend eens naar het groen!

Je uitslag

Weinig tijd gehad deze week? Wist je dat een volwassen persoon best elke dag 30 minuten beweegt? Een stevige wandeling kan al wonderen doen! Of ga eens met de fiets naar het werk.

Je uitslag

Fijn dat je meestal naar het groen trekt. Maar wist je dat een volwassen persoon best elke dag 30 minuten beweegt? Misschien kun je met de fiets naar het werk? Een stevige wandeling doet ook al wonderen.

Je uitslag

Altijd in het groen, super! Maar waarom zo weinig? Wist je dat een volwassen persoon best elke dag 30 minuten beweegt? Een stevige wandeling kan al wonderen doen! Of ga eens met de fiets naar het werk.

Je uitslag

Je gaat regelmatig sporten, goed zo! Maar wist je dat je in een groene omgeving minder snel moe wordt? Probeer het uit de volgende keer!

Je uitslag

Fijn dat je regelmatig sport. Maar wist je dat je in een groene omgeving meer zelfvertrouwen hebt en sneller herstelt van mentale vermoeidheid?

Je uitslag

Fijn dat je meestal naar het groen trekt. Probeer het nét iets vaker te doen!

Je uitslag

Je sport altijd in het groen: uitstekend! Probeer om nog een dagje extra je wandel- of sportschoenen aan te trekken!

Je uitslag

That's the spirit! Je beweegt zeker voldoende. Maar wist je dat je in een groene omgeving minder snel moe wordt? Probeer het uit de volgende keer!

Je uitslag

Je bent heel sportief, maar wist je dat je in een groene omgeving meer zelfvertrouwen hebt en sneller herstelt van mentale vermoeidheid? Probeer wat vaker in het groen te sporten!

Je uitslag

Goed bezig! Je beweegt zeker voldoende en meestal in het groen. Blijven volhouden!

Je uitslag

Proficiat! Je beweegt zeker voldoende en altijd in het groen. Blijven volhouden!

Je uitslag

Wow, super sportief! Maar wist je dat je in een groene omgeving minder snel moe wordt? Probeer het uit de volgende keer!

Je uitslag

Je hebt een ijzersterke conditie, maar probeer meer in het groen te sporten. Wist je bijvoorbeeld dat je in een groene omgeving meer zelfvertrouwen hebt en sneller herstelt van mentale vermoeidheid?

Je uitslag

Iemand is zich aan het klaarstomen voor de Olympische Spelen en dit meestal in het groen. Wauw, doe zo voort!

Je uitslag

Proficiat! Je hebt een conditie zo sterk als een boom! Doe zo voort!

Lees alle ervaringen