Doelstellingen

1

30-30 wil uitdagen om dagelijks te bewegen

2

30-30 wil zoveel mogelijk bomen in het 30-30 bos

3

30-30 wil gezondheidsvoordelen van bewegen in het groen promoten

Vind het perfecte stuk(je) groen in jouw buurt!

Er zijn verschillende organisaties die terrein beheren in Oost-Vlaanderen. Hieronder alvast een overzicht en een link naar hun gebieden.

> Het Agentschap voor Natuur en Bos

> Provincie Oost-Vlaanderen

> Natuurpunt

> VZW Durme

 

 Heb je zelf een favoriet plekje? Deel het met #bewegeninhetgroen!


Meedoen!

Elke dag bewegen in het groen

Ook al gemerkt dat het fijner is om te bewegen in de natuur? Of dat je vrolijker wordt na een stevige natuurwandeling? Niet alleen je humeur, maar ook je lichaam geniet van buiten bewegen. Je krijgt minder fijn stof binnen en zelfs korte wandelingen in het groen herstellen het concentratieniveau.

Doe mee aan 30-30 en ervaar het zelf. Ga van 15 september tot en met 14 oktober 2018 de uitdaging aan en beweeg 30 dagen lang, 30 minuten per dag in het groen. 

Wat doe jij?

Daag jezelf uit om 30 dagen lang 30 minuten per dag te bewegen in het groen. Met bewegen bedoelen we niet enkel lopen, wandelen of fietsen, maar bijvoorbeeld ook yoga, geocache of touwspringen. Zolang je maar beweegt in het groen.

Wat doen wij?

  • We bieden je een online account met persoonlijk dagboek om je voortgang bij te houden.
  • We posten regelmatig inspiratie en tips, leuke weetjes en gezondheidsinformatie.
  • We inspireren je met beweegactiviteiten tijdens de loop van de campagne.
  • We bieden je de kans om deel te nemen aan een onderzoek naar de effecten van bewegen in het groen op je gezondheid.
  • We planten aan het einde van de campagne een echt bos! Hoe groot? Dat hangt van jouw doorzettingsvermogen af.

Waar zorgen we samen voor?

Voor iedereen een plek vlakbij om te bewegen in het groen: dat is wat we willen. Door deel te nemen aan de campagne zorg je eerst en vooral voor een betere fysieke en mentale gezondheid voor jezelf. Maar al doende creëren we samen ook heel wat bewustwording rond het thema: bewegen in het groen is levensnoodzakelijk.

Samen maken we het verschil: we koppelen aan de campagne 30-30 een impactmeting om (anoniem) de evolutie in welbevinden te monitoren. Hoe meer deelnemers, hoe relevanter en betrouwbaarder de resultaten. Door aan te sluiten bij de 30-30 campagne, kan je dus ook deel uitmaken van een onderzoek dat de link blootlegt tussen bewegen in het groen en onze gezondheid.

In 2017 kregen we zicht op enkele eerste positieve resultaten. In 2018 hopen we deze resultaten nog sterker te maken zodat we besturen kunnen overtuigen om meer in te zetten op bewegen in het groen. Want om te bewegen in het bos, hebben we natuurlijk bossen in de buurt nodig. Ook daar dragen we alvast ons steentje bij: we planten een heus 30-30 bos. Hiervoor gaan we niet over één nacht ijs. BOS+ leidt al vele jaren boomplantacties in goede banen. Hoe meer 30-30 deelnemers, en hoe vaker ze tijdens de campagne in ’t groen bewegen, hoe meer bomen. 

Voor het engagement van de deelnemers in 2017 stopten we 2500 bomen in de grond van het Everslaerbos in Lokeren (net ten noorden van de E17, op het perceel tussen de KMOzone en de Nieuwestraat). In 2018 hopen we nog meer bomen te kunnen planten. Waar wacht je nog op? Schrijf je nu in en doe mee!

Huidige status van het 30-30 bos

tree-platform
tree
We geven opnieuw het startschot op 15 september 2018 en laten vanaf dan het bos groeien.

Bewegingscalculator

Hoeveel keer per week beweeg je minstens 30 minuten?

0-1 2-3 4-5 6-7

Hoe vaak daarvan beweeg je in het groen?

Meestal

Je uitslag

Oei, zijn je sportschoenen kapot? Probeer een tandje bij te steken en trek dit weekend eens naar het groen!

Je uitslag

Weinig tijd gehad deze week? Wist je dat een volwassen persoon best elke dag 30 minuten beweegt? Een stevige wandeling kan al wonderen doen! Of ga eens met de fiets naar het werk.

Je uitslag

Fijn dat je meestal naar het groen trekt. Maar wist je dat een volwassen persoon best elke dag 30 minuten beweegt? Misschien kun je met de fiets naar het werk? Een stevige wandeling doet ook al wonderen.

Je uitslag

Altijd in het groen, super! Maar waarom zo weinig? Wist je dat een volwassen persoon best elke dag 30 minuten beweegt? Een stevige wandeling kan al wonderen doen! Of ga eens met de fiets naar het werk.

Je uitslag

Je gaat regelmatig sporten, goed zo! Maar wist je dat je in een groene omgeving minder snel moe wordt? Probeer het uit de volgende keer!

Je uitslag

Fijn dat je regelmatig sport. Maar wist je dat je in een groene omgeving meer zelfvertrouwen hebt en sneller herstelt van mentale vermoeidheid?

Je uitslag

Fijn dat je meestal naar het groen trekt. Probeer het nét iets vaker te doen!

Je uitslag

Je sport altijd in het groen: uitstekend! Probeer om nog een dagje extra je wandel- of sportschoenen aan te trekken!

Je uitslag

That's the spirit! Je beweegt zeker voldoende. Maar wist je dat je in een groene omgeving minder snel moe wordt? Probeer het uit de volgende keer!

Je uitslag

Je bent heel sportief, maar wist je dat je in een groene omgeving meer zelfvertrouwen hebt en sneller herstelt van mentale vermoeidheid? Probeer wat vaker in het groen te sporten!

Je uitslag

Goed bezig! Je beweegt zeker voldoende en meestal in het groen. Blijven volhouden!

Je uitslag

Proficiat! Je beweegt zeker voldoende en altijd in het groen. Blijven volhouden!

Je uitslag

Wow, super sportief! Maar wist je dat je in een groene omgeving minder snel moe wordt? Probeer het uit de volgende keer!

Je uitslag

Je hebt een ijzersterke conditie, maar probeer meer in het groen te sporten. Wist je bijvoorbeeld dat je in een groene omgeving meer zelfvertrouwen hebt en sneller herstelt van mentale vermoeidheid?

Je uitslag

Iemand is zich aan het klaarstomen voor de Olympische Spelen en dit meestal in het groen. Wauw, doe zo voort!

Je uitslag

Proficiat! Je hebt een conditie zo sterk als een boom! Doe zo voort!