Meer wandelen dankzij trainingsschema’s

- Inspiratie en tips

Meer wandelen dankzij trainingsschema’s

Wandelen is de meest natuurlijke sport die er is. De techniek is niet moeilijk, je kan het overal en altijd doen,… maar toch. Onvoorbereid een wandeltocht aanpakken – hoe kort of lang ook – is niet het beste wat je kan doen. Wil je je graag voorbereiden op een kleine of grote afstand? Vraag dan een van de trainingsschema’s van Wandelsport Vlaanderen vzw aan.

De trainingsschema’s zijn perfect om te gebruiken als voorbereiding op je wandeltochten. Ben je een beginnende wandelaar, die zijn eerste stappen zet in de wandelsport? Of ben je al een fervent wandelaar, die stilletjes aan de uitdaging van de echte lange afstanden opzoekt? Geen nood, er is voor elk wat wils! Er zijn trainingsschema’s van 5 tot 30 km en voor de langeafstandswandelaars van 50 en 100 km. De schema’s van 5 tot 30 km duren telkens 12 weken. Ze zijn zo gemaakt, dat het aantal gewandelde kilometers en de intensiteit wekelijks worden opgebouwd, maar er worden ook enkele relatief rustige weken voorzien. Je kiest ook zelf aan welk tempo je je eindafstand wenst te stappen. Afhankelijk hiervan is het ene trainingsschema een stuk intensiever dan een ander. Voor de lange afstand bereid je je in 200 dagen voor op een 50 of 100 km. De gevorderde wandelaar doet hetzelfde in 100 dagen. Stip in de wandelkalender alvast je trainingstochten aan, de wandelclubs bieden je mooie wandelparcours aan en je hebt steeds een ruime keuze aan afstanden!

 Surf naar www.wandelsportvlaanderen.be en klik bij Activiteiten door naar Trainingstips.