Juf Joke besloot haar droom te realiseren: een bosklasje. "Ongelooflijk hoe zelfstandig en creatief de kinderen worden"

- Inspiratie en tips • Natuur

Juf Joke besloot haar droom te realiseren: een bosklasje.

Juf Joke droomt al jaren over een school in het bos. Steeds als ze foto’s ziet van de Scandinavische ‘forest schools’ loopt ze vol van bewondering. Vorig jaar, in 2018, besloot ze om haar droom te realiseren. Ze zou klein beginnen: vier dagen met de kleuters leven en leren in het bos. Ze vond(en) het zo geweldig dat er dit schooljaar in 2019 een vervolg moest komen.

Joke is ervan overtuigd dat contact met de natuur heel gezond is. “Het bos biedt uitdagingen voor iedereen. Actieve kleuters kunnen er rennen, klimmen en klauteren. Dierenliefhebbers zoeken er naar ontelbare kriebeldiertjes. De creatievelingen leven zich uit met takken, touwtjes en modder,” vertelt Joke enthousiast.  “Kinderen met veel fantasie belanden er als vanzelf in een heerlijk rollenspel. De natuur voorziet namelijk in alles. Tegelijk worden ze ook uitgedaagd om hun grenzen te verleggen. Voor de ene is dit de handen vuil maken of wat hoger klimmen dan je durft, voor de andere is dat plassen op een bostoilet of zelf een tak doorzagen. Door in de natuur te leven, hebben ze bewondering voor de schoonheid ervan en dragen ze er spontaan meer zorg voor.”

“Het leuke – en ook wel uitdagende - is om het programma te laten ontstaan door te kijken wat de kinderen boeit en wat er op dat moment in de natuur gebeurt. Ik bedenk zelf een lijst met leuke ideetjes en voorzie het nodige materiaal, maar er is geen vast plan. De enige drie (basis)regels die wel vastliggen zijn: we dragen zorg voor elkaar, voor de natuur en voor de spullen.”

“Deze intense boservaring voor de kinderen creëert een groot samenhorigheidsgevoel. We zijn namelijk 'samen' op avontuur. Er ontstaat een prachtig samenspel. Tegelijk kan iemand heel gemakkelijk in z’n eentje bezig zijn. Wat opvalt als we meerdere dagen in bos vertoeven, is dat de kinderen naarmate de week vordert, steeds minder de juf nodig hebben: ze helpen elkaar, ze durven zelf iets uitproberen. Daarnaast waren er in die vier dagen heel weinig conflicten. De samenhorigheid groeit uiteraard ook door het samen stappen, eten en ons eigen boslied zingen.”

Het volledige interview met juf Joke nalezen? Dat kan hier. Op zoek naar inspiratie om met je klas de natuur in te trekken? Download ons inspiratiedocument voor leerkrachten.