Maak van beweging een nieuwe gewoonte

- Inspiratie en tips

Maak van beweging een nieuwe gewoonte

 

Wil je na de 30-30 uitdaging dagelijks blijven bewegen? Ontdek dan deze zeven tips en leer hoe je een goed voornemen omzet in een gezonde routine. 

Begin klein. Begin met één goed voornemen en start klein. Meteen te hoog willen mikken en daardoor afhaken, is voor veel mensen een struikelblok. Je hoeft niet meteen voor een marathon te trainen, maar ga bijvoorbeeld 10 minuten wandelen in je lunchpauze. Dit is makkelijker vol te houden en dankzij de succeservaring groeit je motivatie.   

Maak met jezelf een afspraak. Wanneer ga je je beweegmoment inplannen?  Noteer het in je agenda, zo  maak je het geen keuze, maar vastliggend feit. Wat ook helpt is dat je je nieuwe gewoonte koppelt aan een andere dagelijkse gewoonte. Zo kan je ervoor kiezen om elke dag een wandeling te maken na het avondeten. 

Zoek een partner-in-crime. Breng minstens één iemand – een vriend, collega, familielid – op de hoogte van je plannen. Doordat je iemand hebt aan wie je verantwoording moet afleggen, wordt het plots veel moeilijker om je belofte aan jezelf niet na te komen. Beter nog: overtuig iemand om samen te bewegen! 

Ken je zwaktes. Weet wat je zwakke punten zijn en zoek er oplossingen voor. ’s Avonds geen energie meer? Plan je beweegmoment dan in de ochtend. Geen wandelbenen? Forceer je dan niet om te wandelen, maar probeer eens een sessie yoga.

Maak het leuk. Zie je nieuwe gewoonte niet als een vervelende klus. Denk na hoe je er plezier in kan vinden. Hoe kan je het bewegen leuker maken? Waar geniet je van? Welke sport ligt je? Als je plezier in het bewegen hebt, is de kans groter dat je nieuwe gewoonte ook blijft hangen. 

Wees vastberaden. Zorg ervoor dat je dagelijks beweegmomentje niet vrijblijvend is. Waarom wil je meer gaan bewegen? Om te onstressen? Om je conditie op peil te houden? Om gewicht te verliezen? Hoe gaat dit jouw leven veranderen? Denk hier dieper over na tijdens de eerste week dat je je nieuwe beweegroutine uitvoert. In moeilijke momenten waarbij je motivatie zoek is, kan je met jouw persoonlijk doel voor ogen kracht vinden om door te gaan. 

Geef niet te snel op. De mythe zegt dat je een nieuwe gewoonte kan aanleren op 21 dagen, maar de waarheid is dat het meestal een stuk langer duurt. Volgens Brits onderzoek duurt het gemiddeld 66 dagen voordat we nieuw gedrag als automatisme zien, dus toepassen zonder erbij na te denken. Hoe lastiger het goede voornemen is, hoe langer het duurt. Als je een dagje in je oude gewoontes vervalt, is het trouwens geen ramp. Begin de dag nadien gewoon met nieuwe moed!