Mindful wandelen: stilstaan terwijl je loopt

- Inspiratie en tips • Gezondheid

Mindful wandelen: stilstaan terwijl je loopt

Wandelen werkt stress verlagend. Het vermindert spanningen, boosheid, moeheid en verwarring. Tegelijkertijd verhoogt het je concentratie, energie, creativiteit en geluksgevoel. Mindful wandelen, of wandelen met aandacht, zorgt er bovendien voor dat je helemaal in het hier en nu bent. Het gebeurt vaak dat wandelen gedegradeerd wordt tot middel voor een doel: om ergens te komen. Met mindful wandelen concentreer je je op het lopen zelf.

Met een aantal gerichte oefeningen tijdens het wandelen kan je je geest nog beter richten op het heden. Waardoor je direct ontspanning vindt en meer innerlijke rust en emotionele balans ervaart. Mindful wandelen is eenvoudig en kan je op alle momenten van de dag toepassen. In welk tempo ook, het stelt je in staat de haast uit je lichaam en hoofd te halen en bewust te zijn van de wonderlijke wereld om je heen. In het begin kan mindful wandelen best lastig zijn. Onze bezige geest kan het namelijk snel beu worden en zal je willen verleiden om iets spannender te gaan doen en je gedachten laten afdwalen. Aanvaard die gedachten en laat ze dan los.

Praktische tips:

  1. Concentreer je op je ademhaling: laat gewoon de ademhaling haar gang gaan, je hoeft enkel te observeren. Adem je met je buik of met je borst? Pauzeer je tussendoor? Adem je op het ritme van je stappen?
  2. Focus op je lichaam. Voel je voeten op de grond. Voel je beenspieren bewegen. Wat doen je armen? Wees dankbaar dat je lichaam het wandelen mogelijk maakt.
  3. Richt je aandacht op wat je ziet. Bekijk een plant, dier, wolken of een boom. Bekijk het intensief. Niet staren terwijl je gedachten ergens anders zijn, maar merk het echt op.
  4. Luister intensief. Hoor je verkeersgeluiden? Vogels? Het kraken van je kleding? Je voetstappen?
  5. Wees je bewust van de geuren om je heen. Wat ruik je? Je hoeft er geen oordeel over te vellen, enkel waar te nemen. 

Wil je graag in groep mindful wandelen? Probeer eens een balanswandeling! Meer info vind je op www.cm.be/agenda.